A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons impreuna cu ADICONSUM – organizatie de consumatori din Italia desfasoara in prezent proiectul finantat din fonduri europene “ME is MINE”.
Proiectul ME is MINE are ca obiectiv pe termen lung reducerea cazurilor de furt de identitate si popularizarea drepturilor consumatorilor cu privire la protectia datelor cu caracter personal si crearea unui Observator national, cu privire la problema supusa atentiei, in Romania si in Italia.
Furtul de identitate este o infractiune in care un infractor obtine informatii personale cheie / importante, precum documente de la asigurarile sociale, permis de conducere si altele, cu scopul de a se da drept altcineva. Informatiile obtinute pot fi folosite pentru a obtine un credit, marfuri sau servicii folosind numele victimelor.
In ultimii 30 de ani au fost realizate progrese inimaginabile in domeniul tehnologiei comunicatiilor si al IT-ului. Dezvoltarea internetului a transformat radical omenirea, iar beneficiul unor noi tipuri de comunicare (retele sociale) au dus de asemnea si fapte anti-sociale si penale de tipul furturilor de identitate asa cum arata si cercetarea realizata de Experian prin care mai mult de unul din doi americani cu varsta mai mare de 45 de ani si-au postat voluntar sau involuntar date cum ar fi: adresa (14%), date despre relatii personale (aproximativ 50 %) pe retele de socilaizare fara a intelege riscurile la care se expun publivand aceste Informatii (75%).
De asemenea conform aceluiasi studiu rapoartele privind tentativele de frauda au ajuns la 40% in 2009. Totodata 7.3 milione de consumatori din Marea Britanie, Irlanda, Germania si Belgia au fost victimele ale furtunului de identitate.
Un alt studiul realizat de Dynamic Markets for Fellowes arata ca 99% din consumatorii chestionati au auzit de fusrtul de identitate, insa 12% nu stiu cum pot fi vulnerabili la furtul de identitate in comparative cu 9% care considera ca pericolul nu exista. De asemenea 23% nu stiu care este procesul pentru furt de identitate iar 54% nu stiu ce drepturi au sau cum depista daca au fost victimele unui furt de identitate.
Potrivit rezultatelor preliminare ale cercetarii intreprinse in Italia de Adiconsum in perioada Februarie-Iunie 2013 in cadrul proiectului “Me is Mine”, s-a evidentiat faptul ca cel mai utilizat canal de informare pare a fi internetul și în continuare cea mai cunoscuta metodologie de înșelătorie care vizează furtul de identitate a fost solicitarea de informații personale online. Tendințele de mai sus sunt mai puternice, în special în rândul tinerilor între 13 și 18 de ani, în timp ce în rândul persoanelor incepand cu 25 ani, tipul de fraudă cel mai bine cunoscut și suferit esteskimming-ul.
Numarul total de persoane intervievate a fost de 2500, in proportie echilibrata de gen (53.47% femei; 46.53% barbati).
In detaliu, la intrebarea „Ați primit vreodată informații cu privire la furtul de identitate prin intermediul internetului, asociațiilor de consumatori, banci sau oficii postale” 37,9% au răspuns da cu privire la Internet, 22,9% au primit informații de la bănci sau oficii poștale și doar 19,45% au răspuns asociațiile de consumatori ca sursă de informații.
În ceea ce privesc tipurile de furt de identitate cele mai cunoscute, 77,44% din respondenți au menționat Skimming-ul, 69.26% au avut solicitări de informații cu caracter personal prin intermediul internetului și 55.78%, a pretins să cunoască phishing-ul.
Principala metodologie de înșelătorie care vizează furtul de identitate pe care respondenții au afirmat că a fost victima este “Cererea de informații cu caracter personal atunci când navigheaza pe Internet (48.97%), 33.51%, au fost victima skimming-ului și 30,53% din respondentii eșantionului au fost victime ale contactelor nedorite prin telefon.
A.N.P.C.P.P.S.R. – InfoCons se afla in stadiul de colectare si analiza a chestionarelor in ideea de a identifica starea actuală cu privire la furtul de identitate în România. Chestionarul este disponibil pe www.furtdeidentiate.ro
Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – A.N.P.C.P.P.S.Romania – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.