Datele cu caracter personal sunt informaţii referitoare la o persoană, indiferent dacă acestea se referă la viaţa sa privată, profesională sau publică (nume, fotografie, e-mail, informaţii bancare, postări pe site-uri de socializare, informaţii medicale, adresa IP a calculatorului etc.).
Normele UE privind protecţia datelor cu caracter personal se aplică atunci când aceste informaţii permit identificarea, directă sau indirectă, a unei persoane. Carta drepturilor fundamentale a UE specifică faptul că oricine are dreptul la protecţia datelor cu caracter personal în toate aspectele vieţii: acasă, la lucru, la cumpărături, atunci când beneficiază de tratament medical, la o secţie de poliţie sau pe internet. 74% dintre europeni consideră că divulgarea datelor cu caracter personal este o parte din ce în ce mai importantă a vieţii moderne, însă, în acelaşi timp, 72% dintre utilizatorii de internet sunt îngrijoraţi că sunt nevoiţi să comunice prea multe date cu caracter personal.
Ei consideră că nu au un control complet asupra propriilor date. Această situaţie reduce serviciile on-line şi în alte servicii şi împiedică creşterea economiei digitale în general.
Date cu caracter personal: orice informaţii referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă. O persoană identificabilă este acea persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale.
Operator de date cu caracter personal poate fi orice persoană fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autorităţile publice, instituţiile şi structurile teritoriale ale acestora, care stabileşte scopul şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal sau care este astfel desemnat într-un act normativ.
Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 677/2001, drepturile ce revin persoanei vizate sunt prevăzute în mod expres:
• dreptul la informare – art.12;
• dreptul de acces la date – art.13;
• dreptul de intervenţie asupra datelor – art.14;
• dreptul de opoziţie – art.15;
• dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale – art.17;
• dreptul de a se adresa justiţiei – art.18.
Informarea persoanei vizate este reglementată prin art.12 din Legea nr. 677/2001.
În cazul în care datele cu caracter personal sunt obţinute direct de la persoana vizată, operatorul este obligat să furnizeze persoanei vizate cel puţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului în care această persoană posedă deja informaţiile respective:
Dreptul de acces la date este prevăzut în art.13 din Legea nr. 677/2001.
Orice persoană vizată are dreptul de a obţine de la operator, la cerere şi în mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului că datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Operatorul este obligat, în situaţia în care prelucrează date cu caracter personal care privesc solicitantul, să comunice acestuia, împreună cu confirmarea, cel puţin următoarele:
Operatorul este obligat să comunice informaţiile solicitate, în termen de 15 zile de la data primirii cererii.
Dreptul de intervenţie asupra datelor este reglementat prin art.14 din Legea nr. 677/2001.
Orice persoană vizată are dreptul de a obţine de la operator, la cerere şi în mod gratuit:
Operatorul este obligat să comunice măsurile luate, precum şi, dacă este cazul, numele terţului căruia i-au fost dezvăluite datele cu caracter personal referitoare la persoana vizată, în termen de 15 zile de la data primirii cererii.
Dreptul de opoziţie este prevăzut la art.15 din Legea nr. 677/2001.
Persoana vizată are dreptul de a se opune în orice moment, din motive întemeiate şi legitime legate de situaţia sa particulară, ca date care o vizează să facă obiectul unei prelucrări, cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii legale contrare. În caz de opoziţie justificată prelucrarea nu mai poate viza datele în cauză.
Persoana vizată are dreptul de a se opune în orice moment, în mod gratuit şi fără nici o justificare, ca datele care o vizează să fie prelucrate în scop de marketing direct, în numele operatorului său al unui terţ, sau să fie dezvăluite unor terţi într-un asemenea scop.
Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale este reglementat prin art.17 din Legea nr.677/2001.
Orice persoană are dreptul de a cere şi de a obţine:
Dreptul de a se adresa justiţiei este prevăzut la art.18 din Legea nr. 677/2001.
Fără a se aduce atingere posibilităţii de a se adresa cu plângere autorităţii de supraveghere, persoanele vizate au dreptul de a se adresa justiţiei pentru apărarea oricăror drepturi garantate de Legea nr.677/2001, care le-au fost încălcate.
Atenţie: excepţiile privind exercitarea dreptului de informare, dreptului de acces la date, dreptului de intervenţie asupra datelor şi a dreptului de opoziţie sunt prevăzute la art.16 din Legea nr.677/2001 şi vizează limitarea exerciţiului acestor drepturi în cazul prelucrărilor şi transferului de date cu caracter personal, efectuate în cadrul activităţilor de prevenire, cercetare şi reprimare a infracţiunilor şi de menţinere a ordinii publice, precum şi al altor activităţi desfăşurate în domeniul dreptului penal, dacă prin aplicarea dispoziţiilor care reglementează modul de exercitare a drepturilor de referinţă este prejudiciată eficienţa acţiunii sau obiectivul urmărit în îndeplinirea atribuţiilor legale ale autorităţii publice.
Exercitarea dreptului de acces este gratuită pentru o singura solicitare în cursul unui an.