Comunicat de Presa Evenimentul «9 ani de o9atitudine ! – Lansarea Observatorului European- Model Anti-furt de Identitate»

Post 48 of 56

Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons – membra cu drepturi depline în Organizatia Mondiala Consumers International, membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori din Romania a organizat in data de 24 septembrie 2013, evenimentul  «9 ani de o9atitudine ! – Lansarea Observatorului European- Model Anti-furt de Identitate». Conferinta ce a avut loc in Aula Bibliotecii Centrale Universitare «Carol I» – Corp Fundatie (Calea Victoriei, nr. 88).

 Lansarea-Observatorului-European-Model-Anti-Furt-de-Identitate-InfoCons-Protectia-Consumatorilor-Protectia-Consumatorilor1Observatorul European Model-Anti Furt de Identitate  este unul dintre cele mai importante rezultate ale proiectului Me is Mine, finantat de Comisia Europeana, prin  Programul Uniunii Europene de Prevenire a Crimei – Directoratul General Afaceri Interne si implementat de  Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons  in parteneriat cu organizatia ADICONSUM din Italia.

Observatorul European Model- Anti furt de Identitate  are ca obiectiv pe termen lung reducerea cazurilor de furt de identitate și popularizarea drepturilor consumatorilor cu privire la protectia datelor cu caracter personal.

Consumatorii romani au la dispozitie site-ul www.furtdeindentitate.ro,  de unde pot afla informatii cu privire la problematica proiectului.

In cadrul proiectului Me is Mine a fost realizat, pe baza unui chestionar complex, un studiu avand ca scop colectarea de date cu privire la furtul de identitate. Studiul a acoperit un esantion de diverse categorii de varsta, de la 13-18 ani, pana la categoria 49-54 ani si peste 55 ani. Categoria cea mai numeroasa a fost cea cuprinsa intre 43-48 de ani. Informatiile rezultate din studiu au relevat faptul ca 32.6% dintre intervievati au primit informatii despre furtul de identitate de pe internet, in timp ce 9.7% au aflat despre acest subiect de la o asociatie de consumatori. Am aflat, de asemenea, ca 30.6% dintre romanii care au raspuns chestionarului au primit informatii despre furtul de identitate din partea bancilor sau institutiilor financiar-bancare, in timp ce 33.5% au primit aceste informatii din partea rudelor si prietenilor.

Cu privire la tipurile de furt de identitate cunoscute,  din studiu a reiesit faptul  ca cel mai cunoscut tip de identitate este skimming-ul – clonarea cardului la utilizare, in procent de 64.2%. Alte tipuri cunoscute de furt de identitate au reiesit a fi: phishing-ul (57%), spam(57.5%) sau furtul prin intermediul retelelor de socializare (46,8%). Categoria cea mai putin cunoscuta de furt de identitate este cea prin intermediul materialelor printate care au fost aruncate, fara a fi distruse si care contin date personale si bancare – trashing (25,8%).

Lansarea-Observatorului-European-Model-Anti-Furt-de-Identitate-InfoCons-Protectia-Consumatorilor-Protectia-Consumatorilor2Intervievatii au declarat ca au fost victime ale diverselor tipuri de furturi de identitate dupa cum urmeaza: 45.3%, prin solicitarea de informatii personale in timpul navigarii pe internet; 42.9%, prin phishing– furt de date via e-mail;38,5%, spam; 38%, prin telefon de la persoane necunoscute.

            Prin intermediul studiului am aflat ce fac romanii pentru a preveni furtul de identitate:

  • 53.6% dintre consumatori utilizeaza un software pentru protectia datelor pe computerul personal (antivirus / firewall), in timp ce 7% dintre intervievati sustin ca nu folosesc;
  • 43.8% dintre consumatori acopera tastatura ATM-uri atunci cand efectueaza plati sau retrage numerar in timp ce 9.1%  sustin ca niciodata nu fac acest lucru;
  • 10.1% dintre consumatori isi salveaza in calculator diverse parole in timp ce 53.3% au declarat ca nu fac acest lucru;
  • 21.1% dintre romani isi verifica periodic extrasele de cont, in timp ce 4.3% declara ca nu fac acest lucru;
  • 17.2% dintre romani au activat alertarea prin sms pentru fiecare retragere de numerar  si 54.7% sustin ca niciodata nu au activat acest serviciu;
  • 39% dintre romani distrug documentele tiparite care contin date personale sau bancare, iar 12.2% declara ca niciodata nu le distrug inainte sa le arunce.

      Proiectul Me is Mine va continua in urmatoarele luni, propunandu-si educarea consumatorilor asupra metodelor de prevenire a furtului de identitate  si ridicarea nivelului de constientizare in randul autoritatilor si jucatorilor din industrie.

      Pentru mai multe informatii cu privire la proiectul Me is Mine –Observatorul Model-Anti furt de Identitate, contactati Anca Nedelcu, tel.0752. 324.325, e-mail: anca.nedelcu@protectia-consumatorilor.ro

Social share:

MENU
Translate »