Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons – membra cu drepturi depline în Organizatia Mondiala Consumers International, membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori din Romania a organizat in data de 17 martie 2014 cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, evenimentul tip Workshop la Academia de Studii Economice Bucuresti – Cladirea Ion N. Angelescu – Piata Romana, nr. 6, Aula Magna.
In cadrul Proiectului Me is Mine finantat de Comisia Europeana, prin Programul Uniunii Europene de Prevenire a Crimei – Directoratul General Afaceri Interne si implementat de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons in parteneriat cu organizatia ADICONSUM din Italia, a fost lansat Observatorul European Model-Anti Furt de Identitate, unul dintre cele mai importante rezultate ale proiectului, Observatorul European Model- Anti furt de Identitate are ca obiectiv pe termen lung reducerea cazurilor de furt de identitate și popularizarea drepturilor consumatorilor cu privire la protectia datelor cu caracter personal.
De asemenea a fost realizat, pe baza unui chestionar complex, un studiu avand ca scop colectarea de date cu privire la furtul de identitate.
Informatiile rezultate din studiu au relevat faptul ca 32.6% dintre intervievati au primit informatii despre furtul de identitate de pe internet, in timp ce 9.7% au aflat despre acest subiect de la o asociatie de consumatori. Am aflat, de asemenea, ca 30.6% dintre romanii care au raspuns chestionarului au primit informatii despre furtul de identitate din partea bancilor sau institutiilor financiar-bancare, in timp ce 33.5% au primit aceste informatii din partea rudelor si prietenilor.
Cu privire la tipurile de furt de identitate cunoscute, din studiu a reiesit faptul ca cel mai cunoscut tip de identitate este skimming-ul – clonarea cardului la utilizare, in procent de 64.2%. Alte tipuri cunoscute de furt de identitate au reiesit a fi: phishing-ul (57%), spam(57.5%) sau furtul prin intermediul retelelor de socializare (46,8%). Categoria cea mai putin cunoscuta de furt de identitate este cea prin intermediul materialelor printate care au fost aruncate, fara a fi distruse si care contin date personale si bancare – trashing (25,8%).
Intervievatii au declarat ca au fost victime ale diverselor tipuri de furturi de identitate dupa cum urmeaza: 45.3%, prin solicitarea de informatii personale in timpul navigarii pe internet; 42.9%, prin phishing- furt de date via e-mail;38,5%, spam; 38%, prin telefon de la persoane necunoscute.
Consumatorii romani au la dispozitie site-ul www.furtdeindentitate.ro, de unde pot afla informatii cu privire la problematica proiectului ( se pot consulta si site-urile partenere http://www.identitytheftobservatory.eu si http://www.furtodidentita.it ).
Prezentarile din cadrul evenimentului asigura sanse sporite pentru eradicarea fenomenului furtului de identitate pe teritoriul Romaniei.
Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din România cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.